Que treballem?
De què parlem?
Molts pares arriben a la llar i comencen a sentir paraules que per a nosaltres són sumament familiars i en canvi a ells els hi sonen molt tècniques. Comencem a anomenar panera de tresors, joc simbòlic, psicomotricitat, joc heurístic,...
En aquest espai volem donar resposta a aquelles paraules que us poden semblar complicades i que porten al darrere un tipus d'aprenentatge o mètode de treball.
PANERA DELS TRESORS
La panera dels tresors consisteix a oferir una panera als infants , la qual conté objectes de diferents materials. Aquesta activitat va adreçada a infants de 6 a 10/12 mesos.
És una activitat d'exploració i proporciona als infants la possibilitat d'interessar-se per tot allò que té al davant. A més desenvolupa la capacitat de concentració i atenció focalitzada i lacoordinació ull- mà- boca; participa en l’estructuració del pensament; potencia la llibertat,l’autonomia en l’acció i l’actuació al propi ritme.
El nen ha d'estar assegut al costat de la panera sobre una catifa, ja que en molts casosl'infant encara no sap caminar, i així té un lloc propi on poden jugar còmodament tres nens alhora com a molt. Cal evitar interferències i afavorir sempre la lliure exploració, manipulació, concentració i atenció.
Amb aquesta activitat l'infant aprèn sol i per ell mateix. Per tant el paper de l’adult és tant sols d’acompanyant. L'adult seurà a prop d'on juguen els infants en una cadira ni massa alta ni massa baixa, per tal que li permeti mantenir-se a una distància òptima per observar el joc,sense interferir l'acció dels nens i donant-los seguretat amb la seva mirada i la sevapresència, atenta i interessada, receptiva i disponible a tots els infants
COM HA DE SER?
La panera ha de ser sense nanses i ha de tenir un mínim de 60 objectes de diferents tipus: objectes naturals, de fusta, metàl·lics, de pell, de roba, de goma, de paper o cartó, de vidre...
Tots el material que trobem a la panera s'ha de poder rentar i hem de mirar que estiguin en bon estat, en el cas contrari s'han de renovar. També és molt important renovar-los, perquè pels nens seran nous estímuls i això farà que continuïn interessant-se per la panera.
OBJECTES NATURALS: carbasses seques petites, llimona, taronja, poma, esponja natural, plomes grosses, nous grosses, petxines, escorça d’arbre (pi, alzina, surera…), pinyold’alvocat, pedra tosca, bossetes de roba amb herbes aromàtiques, etc.
![]() |
Imatge de Pinterest |
OBJECTES DE MATERIALS DIVERSOS: cistells petits de diferents formes, pinta, cabdellsde llana, calçador d’ós, raspall de fusta per a les ungles, raspall de dents, brotxa d’afaitar,pinzells, brotxa de maquillatge, taps de suro, etc.
![]() |
Imatge de Pinterest |
OBJECTES DE FUSTA: capses de diferents grandàries, panderetes amb cèrcol de fusta,castanyoles, penjador de roba, anelles de cortina, cullera, espàtula, campanetes, etc.
![]() |
Imatge de Pinterest |
OBJECTES DE METALL: culleres, batedor manual, penjoll de claus, trossos de cadena detacte divers, motlles de pastís, bola per posar el te, tapadores, etc.
![]() |
Imatge de Pinterest |
OBJECTES DE PELL, ROBA I GOMA: moneder, pilota de cuir, goma elàstica, pilota detennis, cintes de ras, cremallera, tubs de goma, etc.
![]() |
Imatge de Pinterest |
OBJECTES DE PAPER I CARTRÓ : llibretes, cons i tubs de cartró, capses de cartró, etc
![]() |
Imatge de Pinterest |
Aquí podeu verure una panera ja formada, vosaltres podeu també el·laborar una panera com o a partir d'aquesta per tal de poder experimentar la màgia de descobrir en els més petits de la vostra casa.
![]() |
Imatge de Pinterest |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada